Wincenty Brauner
Icchak (Wincenty) Brauner
Urodzony w 1887 roku w Chrzanowie, zmarł w 1944 roku w
Auschwitz-Birkenau. Polski malarz, grafik, metaloplastyk i scenograf
żydowskiego pochodzenia. Malował pod wpływem postimpresjonizmu, Marca Chagalla
i Jankiela Adlera. Tworzył ekspresjonistyczne linoryty dla Jung Idysz, czerpał
tematy z tradycji żydowskiej.
W 1921 roku zaprojektował scenografię do Dybuka wystawionego w Łodzi. Wincenty
Brauner był też współzałożycielem (wraz z poetą Mojżeszem Brodersonem i
kompozytorem Henochem Konem) pierwszego żydowskiego teatru lalkowego w Polsce
„Chad Gadija /Gadijon?/. Siostra matki autorki, Ida Brauner była wybitną
rzeźbiarką (ona również należała do ścisłej czołówki Jung Idysz). Podczas II
wojny światowej przebywał i tworzył w łódzkim getcie. W 1944 roku został
wywieziony do niemieckiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau, gdzie
zginął. Obecnie kilka jego prac znajduje się w zbiorach Żydowskiego Instytutu
Historycznego oraz w Muzeum Sztuki w Łodzi.
Wincenty (Icchak) Brauner, Pejzaż, 1915r. Źródło: http://msl.org.pl/pl/pl/kolekcja-sztuki/artysta/wincenty-icchak-brauner/
Braunerówna Ida
Urodzona około 1891 (1892) roku w Łodzi, zmarła w 1949 roku w Warszawie. Rzeźbiarka, malarka, graficzka, uprawiała też sztuki stosowane (batik, biżuteria, malarstwo na porcelanie); członkini grupy „Jung Idysz”; siostra malarza Icchoka Braunera.
W 1921-1922 studiowała rzeźbę w
Akademie der bildenden Künste w Dreźnie. Zachowało się niewiele jej prac; kilka
grafik, dwie małe rzeźby z drewna (Akt, klasycyzująca Główka). Artystka
ilustrowała m.in. tomik poezji M. Brodersona Improwizacjes (jid., Improwizacje,
1919) i Dawida Zytmana Ojf wajtkajtn krajzende fał ich (jid., Na krążące dale
padam, 1921). Projektowała okładkę i stronę tytułową efemerycznego czasopisma
„Tańczący Ogień”. Pozostawała pod silnym wpływem twórczości Jankiela Adlera i
Wasila Kandinskiego. Pod koniec 1928 r. w warszawskim Salonie Artystycznym
Czesława Garlińskiego wystawiła 52 prace, a wśród nich figurki ceramiczne,
malowaną porcelanę i biżuterię.
Po
wybuchu II wojny światowej, gdy Niemcy zajęli Łódź, przemianowaną wkrótce na
Litzmannstadt, żydowską ludność miasta dotknęły represje. W północnej dzielnicy
miasta (Bałuty) hitlerowcy utworzyli getto dla Żydów, do którego została
deportowana. Podczas likwidacji getta w sierpniu 1944 r. została wywieziona do
hitlerowskiego obozu zagłady Auschwitz-Birkenau. Mimo dramatycznych warunków
przeżyła. Zmarła w 1949 r. w Warszawie.
Henryk Berlewi
Malarz, teoretyk i krytyk sztuki. Urodził się w 1894 roku w Warszawie, zmarł w 1967 roku w Paryżu. Studiował w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, a później w Antwerpii. W roku 1913, mając 19 lat, miał pierwszą wystawę w warszawskiej Zachęcie. W 1923 roku był członkiem awangardowej „Grupy Blok”. Malował obrazy i robił grafiki różnymi technikami; dominowała w nich tematyka żydowska, szczególnie postaci Żydów.
Źródło: http://monoskop.org/Henryk_Berlewi [dostęp:19.06.15r.]
Od roku 1928 mieszkał w Paryżu. Kilkakrotnie wystawiał swoje
prace w Polsce, Paryżu, Londynie i Nowym Jorku. Poglądy artystyczne Berlewiego
ugruntowały się podczas pobytu w Berlinie (1922–1923), gdzie zetknął się z
czołowymi twórcami awangardy europejskiej: T. van Doesburgiem, V. Eggelingiem, L. Miesem van der Rohe i L. Moholy-Nagyem. Po powrocie do
Polski włączył się w działalność ruchu awangardowego, został członkiem grupy „Blok”. Zafascynowany pięknem i magią
maszyny Berlewi wprowadził do malarstwa technikę inspirowaną jej precyzją —
mechanofakturę, której teorię opracował jeszcze w Berlinie (Mechanofaktura,
Warszawa 1924). Mechanofaktura polegała na mechanicznym odtwarzaniu
uporządkowanych, schematycznych form (linii prostych i figur geometrycznych) za
pomocą perforowanych szablonów. Kolorystyka ograniczała się do czerni i bieli,
niekiedy ożywionych czerwienią (Mechanofaktura — Blanc-rouge-noire 1924,
Konstrukcja mechanofakturowa ok. 1924). Po 1926 powrócił do sztuki przedstawiającej.
W 1928 r. opuścił Polskę i na stałe zamieszkał w Paryżu, gdzie zajmował się
głównie malowaniem portretów. Zagadnieniami mechanofaktury zajął się ponownie w
1957 r., prowadząc ożywioną działalność i uczestnicząc w licznych wystawach
sztuki abstrakcyjnej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz