czwartek, 11 czerwca 2015

    Władysław Zew Wajntraub


     Urodzony 18 lutego 1891 w Łowiczu zmarł 1942 w Warszawie lub Treblince. Polski malarz, grafik, scenograf teatralny, krytyk sztuki z pochodzenia żyd. Był synem Chila i Rozwety Rachem.



    Tworzył prace już jako dziecko w tajemnicy przed jego ojcem, który nie podzielał jego zainteresowań. Następnie uczęszczał do polskiego gimnazjum w Łowiczu, a później do Szkoły Sztuk Pięknych w Warszawie. Studia artystyczne kontynuował w Ecole des Beaux- Arts w Paryżu. Podczas I wojny światowej walczył w armii francuskiej. W 1918 roku wrócił do Polski i zamieszkał w Warszawie. Związany był z grupą artystyczną Jung Jidysz w Łodzi oraz Chaljastre w Warszawie. Był też członkiem artystycznej Grupy Siedmiu. W późniejszych latach był sekretarzem Żydowskiego Towarzystwa Krzewienia Sztuk Pięknych. Natomiast w latach 30. prowadził razem z rzeźbiarzem Abrahamem Ostrzegą Atelier Zdobnictwa Artystycznego (przy ul. Mylnej 9a).


     Podczas okupacji niemieckiej przebywał on w gettcie warszawskim, gdzie włączył się on we wszelkie akcje niesienia pomocy uwięzionym artystom. Wraz z Ostrzegą i innymi artystami swoje dawne atelier zamienili na fabrykę osełek; latem 25 sierpnia 1942 wszyscy pracownicy szopu zostali wywiezieni do Treblinki. Według jednych relacji został zamordowany w drodze na Umschlagplatz, według innych źródeł w Treblince.



    Działalność:


  • inspiracją były wzory sztuki francuskiej, ekspresjonizm, futuryzm czy sztuka abstrakcyjna
  • współzałożyciel Jidysze Klejn-Kunst Teater „Azazel”, współpracownik Wilner Trupe- tworzył scenografie m.in. do sztik „Nocą na starym rynku” Icchoka Lejbusza Pereca czy „Golema” Halpera Lejwika.
  • Publikował artykuły poświęcone sztuce (Literariusze Bleter, Nasz Przegląd) oraz był współredaktorem alamanchy ekspresjonistyczne Albratros i Chljastre




Okładka pierwszego numeru pisma (Chaljastre) autorstwa Władysława Wajntrauba (1922)

[dostęp11.06.2015r.]  http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82adys%C5%82aw_Wajntraub

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz